Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Piyasa KritiğiPiyasa Kritiği
    • Eğlence
    • Haberler
    • İşletme
    • Lüks
    • Otomotiv
    • Sağlık
    • Seyahat
    • Spor
    • Teknoloji
    • Yaşam tarzı
    Piyasa KritiğiPiyasa Kritiği
    Ana sayfa » Fransız araştırması bitkisel beslenme kalitesini kalp sağlığıyla ilişkilendiriyor
    Sağlık

    Fransız araştırması bitkisel beslenme kalitesini kalp sağlığıyla ilişkilendiriyor

    Ekim 29, 2025
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr WhatsApp VKontakte Email

    PARİS, 29 Ekim 2025: 63.000’den fazla yetişkini kapsayan bir Fransız gözlem çalışması, bitki bazlı beslenmenin kardiyovasküler sağlık yararlarının, tüketilen gıdaların besin kalitesine ve endüstriyel işleme derecesine önemli ölçüde bağlı olduğunu ortaya koydu. INRAE ​​(Ulusal Tarım, Gıda ve Çevre Araştırma Enstitüsü), Inserm (Fransız Sağlık ve Tıbbi Araştırma Enstitüsü), Sorbonne Üniversitesi Paris Nord ve Cnam’dan (Ulusal Sanat ve Meslek Konservatuarı) araştırmacılar, NutriNet‑Santé kohortundan elde edilen verileri kullandı ve bulgularını The Lancet Regional Health, Europe dergisinde yayınladı.

    Yeni veriler, yüksek kaliteli bitkisel diyetlerin kalp sağlığı açısından iyileşmeyle bağlantılı olduğunu ortaya koyuyor. (Stok Görsel)

    Kohortta ortalama 9,1 yıl boyunca takip edilen 63.835 yetişkin yer aldı ve bazı katılımcılar 15 yıla kadar takip edildi. Diyet alım verileri, en az üç günlük tüketimi kapsayan çevrimiçi anketler aracılığıyla toplandı ve ardından bitki bazlı ve hayvansal bazlı gıda oranlarını, genel besin kalitesini (yağ, şeker, tuz, vitaminler, mineraller gibi) ve işlenmiş gıdalar için bir sınıflandırma sistemi aracılığıyla gıda işleme düzeyini belirlemek üzere analiz edildi. Sonuçlar, diyetlerinde taze veya dondurulmuş meyve ve sebzeler, baklagiller ve katkı maddesi içermeyen tam tahıllar dahil olmak üzere minimum düzeyde işlenmiş, besin değeri yoğun bitki bazlı gıdalar bulunan bireylerin, diyetleri hayvansal ürünlere daha fazla dayananlara kıyasla kardiyovasküler hastalık geliştirme riskinin yaklaşık yüzde 40 daha düşük olduğunu göstermektedir.

    Öte yandan, diyetleri ultra işlenmiş veya düşük besin değerine sahip bitki bazlı gıdalara (örneğin endüstriyel ekmekler, paketlenmiş çorbalar, bitki kaynaklı malzemelerle yapılmış hazır yemekler) odaklanan katılımcılarda kardiyovasküler hastalık riskinde önemli bir azalma görülmemiştir. Nitekim, bu tür ultra işlenmiş bitki bazlı gıdaların en fazla tüketildiği alt grupta, risk, minimum düzeyde işlenmiş, besin açısından zengin bitki bazlı gıdalar tüketenlere kıyasla yaklaşık %40 daha yüksekti. Çalışmada, bitki ve hayvansal gıda dengesini, besin kalitesini ve işleme seviyesini aynı anda hesaba katan yeni diyet endeksleri kullanılmıştır.

    Minimum işlenmiş gıdaların kalp riskini azalttığı ortaya çıktı

    Bu endeksler, sağlıklı bitki bazlı beslenme endeksi (hPDI) ve sağlıksız bitki bazlı beslenme endeksi (uPDI) olmak üzere iki endeksten oluşmakta olup, her biri “işlenmemiş” veya “aşırı işlenmiş” versiyonlar oluşturmak üzere işleme derecesine göre ayarlanmıştır. Yazarlara göre, bulgular bitki bazlı beslenmeye atfedilen koruyucu ilişkinin tek tip olmadığını ve hem bitkisel gıdaların içsel besin değerine hem de işlenmelerine bağlı olduğunu vurgulamaktadır. Beslenme önerilerinin, beslenme düzeninin yanı sıra hem gıda kalitesini hem de işleme seviyesini de kapsaması gerektiğini vurgulamaktadırlar.

    2009 yılında başlatılan ve INRAE/Inserm/Cnam/Université Sorbonne Paris Nord/Université Paris Cité bünyesindeki Beslenme Epidemiyolojisi Araştırma Ekibi (CRESS-EREN) tarafından koordine edilen NutriNet-Santé kohortu, bugüne kadar 300’den fazla bilimsel yayına imza atmıştır. Makalenin tam atıfları şöyledir: Prioux C, Kesse-Guyot E, Srour B ve ark. “Fransız NutriNet-Santé kohortunda kardiyovasküler hastalık riski ve hayvansal ve bitkisel gıdalar, besin kalitesi ve gıda işleme düzeyi arasındaki denge: uzunlamasına bir gözlemsel çalışma.” Lancet Bölgesel Sağlık, Avrupa (2025). – EuroWire Haber Masası tarafından.

    İlgili Mesajlar

    Demokratik Kongo Cumhuriyeti’nde Ebola vakaları artarken, DSÖ yayılma konusunda uyarıda bulundu.

    Haziran 13, 2026

    Demokratik Kongo Cumhuriyeti’nde Ebola vakaları 598’e, ölü sayısı ise 115’e yükseldi.

    Haziran 10, 2026

    DSÖ, Kongo ve Uganda’da 507 Ebola vakası bildirdi.

    Haziran 8, 2026

    Küresel sağlık kuruluşları Ebola müdahalesi için 518 milyon dolar talep ediyor.

    Haziran 6, 2026
    Editörün Seçimi
    Seyahat

    Etihad, Abu Dabi ziyaretçilerine ücretsiz sağlık sigortası hizmeti sunuyor.

    Haziran 13, 2026

    ABU DHABI, BAE / MENA Newswire / – Etihad Airways ve Abu Dhabi Kültür ve…

    Demokratik Kongo Cumhuriyeti’nde Ebola vakaları artarken, DSÖ yayılma konusunda uyarıda bulundu.

    Haziran 13, 2026

    Demokratik Kongo Cumhuriyeti’nde Ebola vakaları 598’e, ölü sayısı ise 115’e yükseldi.

    Haziran 10, 2026

    Samsung, 59,2 milyar dolarlık yatırımıyla küresel çip yatırımlarında liderliği elinde tutuyor.

    Haziran 10, 2026

    Nvidia, Güney Kore’deki yapay zeka ve veri merkezi anlaşmalarını genişletiyor.

    Haziran 10, 2026

    Güney Kore ekonomisi, revize edilmiş 1. çeyrek GSYİH verilerinde %1,8 oranında büyüdü.

    Haziran 9, 2026

    DSÖ, Kongo ve Uganda’da 507 Ebola vakası bildirdi.

    Haziran 8, 2026

    Mısır’da döviz rezervlerinin artmasıyla GSYİH %5,2 arttı.

    Haziran 8, 2026

    Küresel sağlık kuruluşları Ebola müdahalesi için 518 milyon dolar talep ediyor.

    Haziran 6, 2026
    © 2024 Piyasa Kritiği | Her hakkı saklıdır
    • Ana Sayfa
    • Bize Ulaşın

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.